onsdag 28 oktober 2009

Supergoda amerikanska chokladmuffins


Igår var jag var så duktig och bakade muffins. Tänkte att jag skulle dela med mig av receptet till de som är intresserade. Sonen var så duktig och hjälpte till precis hela tiden, bla tyckte han att vi skulle återanvända chokladen han hade haft i munnen till att dekorera muffinsen med. Av någon konstig anledning så höll jag inte med honom om det...


Amerikanska chokladmuffins

ca 12 st, gräddas i 175 grader

4 dl vetemjöl
1 3/4 dl socker
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
175 g choklad (eller mer)
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl olja

  1. Blanda mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao. Rör om och blanda väl.
  2. Vispa i hop ägg, mjöl och olja i 1 minut med elvisp. Rör ner äggröran i mjölblandingen till en jämn smet.
  3. Fyll smeten i en smord muffinsform eller i pappersformar. Fyll lite mer än till hälften.
  4. Ställ stora chokladbitar på högkant och tryck ner lite försiktigt så inte all choklad hamnar i botten, de sjunker ner.
  5. Grädda ca 20-25 min i mitten av ugnen. Gräddningstid för små muffinsformar är ca 15 min.

1 kommentar:

  1. Ska absolut baka dina chokladmuffins,man blir ju sugen bara av att se bilden! muuuums!

    FLÄTAN

    SvaraRadera